maanantai 10. lokakuuta 2016

Hamletinkone och lähiöhelvetti

Hamletinkone Vuotalossa toimi musiikillisesti laveammin kuin kuin Kom-teatterin aulassa, jossa näin tämän huhtikuun lopulla, matineassa. Tämä tuntui ihan keikalta. Kiitoksia Marzi Nyman! Surullista oli, että esiäitien ja -isien kuvagalleriaan oli nousuut / saapunut myös Kalle Holmberg, joka menehtyi syyskuussa. Kovasti tiirailin myös Pekka Valkeejärven kuvaa, mutten löytänyt, kynttilät ja varjot lepattivat.. Kun saavuin Vuosaareen niin ensimmänen näkemäni ihminen oli Hannu Salama!
 Viimeiset ihmiset, jotka näin tänään Vuosaaressa, olivat juopot jotka huusivat minulle: Äiti! Äiti! Kuin #Hamletinkone olis jatkunu livenä.. Mutta olivatko ne koomikoita? Piilokamerakuvausta? Nykyaikana ei teidä suurikaan ihminen mitä performanssia tarjotaan teatterin sisä- ja ulkopuolilla. Näytelmäkään ei pysynyt olemalla koko ajan teatterin lavalla, vaan osa ajasta oltiin lavasteissa, poissa näkyviltä ja diskohumppa soi. Laukuttiin ulos sarjakuvan freimeistä kuin Lurppa koiran animaatiossa.
       
Yesterday - mikä korni piisi. Täyttä totta, mutta Beatles oli niin pliisu. Lukuunottamatta Helter Skelteriä, koska sehän oli aikan Charles Mansonia... Kun ihmiset kysyivät enne wanhaan että Piitles vai Rollarit niin vastaukseni oli Kinks! Tai Plastic Ono Band. Mutta ajatuket syttyivtä, poksahtivat ja karkailivat snäp kräkl pop-karkissa joka on myös osa urbaania legendaa - jos sitä vetää kokiksen kanssa, Robert Englundin vahdatessa vieressä... Hail Coca Cola!
      Ehkä koen kaiken liian abstraktina luovana sykkivänä syklisenä fraktaalina adhd:n vuoksi. Ehkä en. Hienoa että ei kuultu suvivirttä - feministi ja ateisti kiittää!! Miksi ei elämä olisi kuin sarjakuvaa ja kokeellista teatteria? Juur ikään amerikan mantereella kaksi valkoihoista taistelee presidentin pallista. Amerikka, monien miljoonien maa, ja kaksi ns. puoluetta. Ja rahavirtoja saudeihin, aseisiin, yäk! Mutta asiaan. Batman pitää kutsua apuun kun pelle yrittää terrorisoida maata...
           Mukavaa, että esitys vieraili lähiössä, Vuokissa, Vuosaaressa. Lähiöhelvetti -häsä eli hashtag on ironinen kannanotto kuinka puhtoinen lähiöni on... siellä vierailevat t asuvat jakavat sosialistisessa mediassa kauniita harmonisia kuvia, kuinka aurinko myös paistaa lähiössä, ja vietetään kyläjuhlia, ja Kontujuhlia kotikonnuilla, tehdään yhteisötaidetta mutta myös vedetään hihaan ja brenkkua. Erään lähiöhelvetin uusi kuva oli Pahan kukat, Fleurs du mal, Baudelairen runokokoelmaa siteeraavaa moderni lähiökuvaus, elokuva.
           Kuka, mitä, häh. Verevissä seikkailuelokuvissa antisankarilla / sankarilla on katkaistu miekka, miekan tynkä, jolle nauretaan. Tätä on käytetty myös Pirates of Caribbean saagassa. Palestiinalaishuivi on tietenkin kannanotto - oli se Niko Saarelan tai [muun] kunkun kaulalla, kuten Ruåtsin kuninkaan - siitähän nousi kohu. Hamlet heilutti myös punalippua kuten Charlie Chaplin, joka keskellä liikennettä nappaa punalipun pakettiauton lavalata, jossa se on toiminut merkkinä, ylileveästä kuormasta. Ja heiluttaa sitä vinhasti siis herättääkseen kuskin huomion, mutta ei, kuski porhaltaa etiäppäin, ja seuraavassa kulmassa punalippua heiluttavan Chaplinin taakse porhaltaa mielenosoittajien lauma, jota Chaplin - olipa vaikeasti selitetty muutaman sekunnin otos nerokkaasta filmistä.
      Mutta mihin Hämlet on pettynyt? Miehenä Naisena Vasemmistolaisena Intellektuellina Näyttelijänä. Hamletinkone on enemmänkin seula kuin verkko, joka nivoutuu tai liimautuu hämähäkinverkkona naamalle. Emme olleet 70-luvulla. Twitterissa pyöri ennen esitystä, kun puhelimet olivat auki, ja paha maailma sai ryömiä verkkokalvolle, pyöri uutisia Aleppo, Jemen, kaupunkeja, alueita, lukuja ja miksi länsi ja länsimainen / kotimainen journalismi ( siis lehtiin painettuna ) vaikenee, ei kyseenalaista, ei uutisoi.
       Viikko sitten olin katsomassa ennakkoon Farmin. Perjantaina olin katsomassa the Curea, lauantaina matineassa Shrekkiä, ja sunnuntaina Hamletinkonetta.... Taiteesta on moneksi, lohduttajaksi, herättäjäksi., toveriksi, sparraajaksi. Verkossa livenä nähtävä spektaakkelin eli CircOperan keskustelussa kiivasteltiin, ettei viihteellä ja korkeakulttuurilla ole eroa. Ennen wanhaan shakespeareläiseen aikaan rahwas äänteli, söi ja vaikka mitä samaan aikaa kun näytelmä pyöri. Nyt oopperassa ei saa syödä paukkujyviä sisällä salissa. Mikä on ihan jees.
         
Mutta Hamletinkone oli seula, elementti painajaisesta, jossa se jokin pakenee. Jostakin käärinliinasta saa kiinni, mutta sitten ollaan muualla. Varsinainen mindfak, jota harrastetaan mm nykykauhussa, elokuvassa.
      Mitä voi syksylä tehä? kysyi hienosti Hukkaputki masentuneena. Minua ei ole koskaan kaamos masentanut, päivn vastoin, perkele! Se on niin hieno pimiö, jossa voi rauhassa harrastaa kaikkea. Huonosti palkatut naiset eivät valitettavasti näe auringonvaloa paskatöissä pitkien työmatkojen takiakaan kuin vain viikonloppuna jos aurinkoa on näkyvillä klo 10 - 15. Itse en siedä aurinkoa, silmät eivät kestä ja iho alkaa palaa ;)
       Syssyllä voi raottaa lompsaa (ei eufenismi) teatteriin: vampyyrit, kuten Onyx ( Teatteri Toivo ) ja Hamletinkone - myös KOM-teatteriin tulee "uusia jaksoja" marraskuussa.. On Rocky Horror Show useampaan ottesseen sekä Priden jatkeena että pikkutuhmana jouluna...
     Saakelin hyvä. Suck, baby, suck, gimme your head...



Tässä alla, jos toimii, on Blixa Bargeldin versio Hamletinkoneesta eli Die Hamletmaschine. Koko Hamletinkone on yhtä Einstürzende Neubautenia - ajattelen aina Alexander Hackea kun näen lavalla dildon! #BlixaBargeld liest #HeinerMüller #DieHamletmaschine 1990 setti #Hamletinkone
asiasanat: KOM-teatteri, Vuotalo, Vuosaari, Niko Saarela, Marzi Nyman
Esi-isien joukkoon oli saapunut / noussut myös Kalle Holmberg... #Hamletinkone Vuotalo #Vuotalo #Hamletinkone esitykseen on jo aikoja sitten ostettu liput.. Mutta miten ihmeessä #KOMteatteri'n kiviportaat raahataan paikalle.. Mitä voi syksylä tehä? Raottaa lompsaa (ei eufenismi) teatteriin: #vampyyrit #Onyx #teatteritoivo #Hamletinkone #KOM


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti